کد خبر: ۶۷۸۳
۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

مسلم؛ محله ۲ ساله با خیابان‌های ۵۰ ساله

مسلم محله کوچکی است که برخی هنوز آن را با محله گاز یکی می‌دانند، درحالی‌که از سال ۱۳۹۹ محدوده‌ای به‌صورت مستقل به محله مسلم اختصاص داده شده است.

تاریخچه

مسلم محله کوچکی است که برخی هنوز آن را با محله گاز یکی می‌دانند، درحالی‌که از سال ۱۳۹۹ محدوده‌ای به‌صورت مستقل به محله مسلم اختصاص داده شده است. گرچه کوچه و خیابان‌های محله مسلم مانند سایر زمین‌های این محدوده از دهه پنجاه قرن چهارده خورشیدی به مشهد پیوسته است، این محله به‌صورت مستقل پیشینه بلندبالایی ندارد و در اصل اراضی مزرعه شقا بوده است.

اصل روستای شقا در محله فاطمیه امروزی در همسایگی محله مسلم قرار داشته است. بنا به کتاب «جغرافیای تاریخی شهر مشهد»، نوشته مهدی سیدی، مزرعه «شقا» شامل سه قلعه به نام‌های یزدی‌ها، بالا و پایین بوده و سه صحرا و شش جفت زمین زراعی داشته است. این مزرعه در دهه پنجاه جزو شهر مشهد شد. محل پیشین روستای شقا، پشت ساختمان راه‌آهن، بین خیابان‌های گاز و فاطمیه در کوچه عمار ۸ بوده است.

 

مسلم؛ محله ۲ ساله با خیابان‌های ۵۰ ساله

 

بافت

محله مسلم جزو سی محله کوچک مشهد است. وسعت این محله ۶۹ هکتار است. بااین‌حال، یکی از محلات پرتراکم مشهد است و در هر هکتار آن ۲۶۰ نفر سکونت دارند. ۸۳ درصد مساحت محله مسلم به خانه‌های مسکونی اختصاص دارد و بعد از آن مغازه‌های تجاری و مراکز صنعتی قرار دارند. بیشتر خانه‌های محله مسلم ریزدانه و دوطبقه است، بااین‌حال ساخت خانه‌های سه‌طبقه و بیشتر نیز در محله شدت گرفته است. محله مسلم یکی از محلات مذهبی و سنتی مشهد است.

 

مسلم؛ محله ۲ ساله با خیابان‌های ۵۰ ساله

 

دسترسی

محله مسلم به خطوط مترو دسترسی ندارد و بر اساس نقشه خطوط مترو مشهد، در آینده نیز قرار نیست خط و ایستگاهی از این محله بگذرد. پراکندگی خطوط اتوبوس در این محله نسبی است و به‌طور میانگین از هر نقطه محله تا ایستگاه اتوبوس ۱۸۱ متر راه است. این محله در حوزه میانی شرقی مشهد قرار دارد و دسترسی خودرو‌های شخصی از آن به سایر نقاط مرکزی مشهد آسان است.

 

مسلم؛ محله ۲ ساله با خیابان‌های ۵۰ ساله

 

امکانات فرهنگی و رفاهی

  • مغازه‌های تجاری راسته خیابان گاز و بزرگراه شهید میرزایی بیشتر به خدمات خودرویی و نمایشگاه اتومبیل اختصاص دارد.
  • مغازه‌های تجاری متنوعی در داخل محله مسلم قرار دارد که نیاز‌های روزمره اهالی را برطرف می‌کند.
  • نبود فضای سبز یکی از کمبود‌های مهم محله مسلم است.
  • محله مسلم درمانگاه عمومی ندارد، اما یک مرکز بهداشت دارد.
  • این محله دو دبستان و هشت مسجد دارد.

 

مسلم؛ محله ۲ ساله با خیابان‌های ۵۰ ساله

 

حدود جغرافیایی

محله مسلم شکل هندسی شبیه به مربع دارد. این محله از شرق به بولوار رسالت، از شمال به بزرگراه شهید میرزایی، از غرب به بولوار مسلم و از جنوب به بولوار گاز محدود می‌شود. محله‌های رسالت، بلال، گاز و فاطمیه در همسایگی محله مسلم قرار دارند.

ارسال نظر